torsdag 12. september 2013

Sodd - Trøndersodd (gluten og melkefri)

I trøndelag er sodd festmat, som antropolog har jeg bitt meg merke i at det serveres ved alle overgangsritualer som dåp, konfirmasjon, bryllup og begavelser. Men trønderne tar ikke ting så høytidelig, de elsker sodd, og går ikke av veien for å servere det i andre sammenhenger heller, gjerne når Rosenborg har vunnet.

 Med trønderske gener er det helt påkrevet å servere familien sodd innimellom - denne oppskriften har jeg fått av Randi Britt på Frosta og jeg tror nok det er det beste soddet jeg noen sinne har spist :-)

Du trenger: oksekjøtt, løk, ingefær (hel), salt, poteter, gulrot og godt flatbrød, gjerne sjenning.

Pr pers trenger man 125 gr kjøtt og 200 gr soddboller (kjøp de melkefrie) så her er det bare å beregne hvor mye du skal kjøpe inn.

På Frosta booker man gjerne de beste soddkokkene et år i forveien, jeg bare nevner det; først kokk, deretter bestiller man kirke og selskapslokale!

Her er sodd-oppskriften fra Leahs barnedåp (til ca 32 pers):
  • 4 kg kjøtt
  • 5 pk hel ingefær
  • salt
  • 3 store løk
  • vann til over kjøttet
  • fyll på med vann under koking
I tillegg må du koke 
  • poteter, gjerne Frostapotet
  • og Frostagulrot så klart 
  • og varme opp soddboller (sjekk at de er fri for melk og gluten)
Servering
Poteter og gulrot serveres vanligvis fra egne serveringsfat og legges i bunnen av suppetallerkenen før soddbollen kommer rundt med sodd og soddboller. Mors flatbrød/ Skjenning og Odin potetbrød (glutenfritt) står på bordet, sammen med dertil egnet drikke; ingefærøl/brus er obligatorisk. (Jeg har til dags dato aldri drukket alkohol til sodd, så jeg aner ikke hva som evt. passer til).

Dessert
Frosta kalles ofte for Trondheims kjøkkenhage og så vidt jeg har erfart er det ingen steder i verden hvor jordbærene smaker bedre enn på Frosta, så legg festen til jordbærsesongen, så har du desserten klar! Alternativt får du be slekt og venner om å bidra til et ækt' trøndersk kakebord.

Bildet under er fra konfirmasjonsselskap nr 2 av 3. Husets tenåring elsker selvsagt sodd, så det var helt nødvendig med en feiring oppe hos trønderslækta.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar